• The finalists in the Mod OTY have been chosen, please go vote in the finals: MOD OTY Link
  • It's our birthday and YOU get the gifts! Eight giveaways including six watches that you can enter for free! RWI Birthday Free Gifts Link

• Tired of adverts on RWI? - Subscribe by clicking HERE and PMing Trailboss for instructions and they will magically go away!

SWEDEN

brillone

Do not accept unsolicited offers
29/5/12
3
0
0
Ok tack för snabbt svar.

Men om man köper utanför eu hur är det då med tullen? Beslagtar de varor som e replikor? Och om den går igenom är det väl moms plus tullavgift som ska betalas oxå?

ramviksrille

Active Member
6/1/12
435
0
0
Jag har ännu inte stött på något problem med tullen när det gäller klockor, Det dom vill ha är annars 25% av värdet+nån avgift jag inte kommer ihåg.

Händer det så fråga här innan du gör nåt för att få lite tips. Jag har importerat en del andra el prylar och det som händer när man handlar från china är att dom inte litar på värdet som kineserna skrivit på paketet utan kräver in bevis på betalning.

Lycka till!

ogladio

Known Member
8/7/11
168
26
28
Det är mycket som ankommer från Asien med deklarationen "toy watch, $25" - bl.a från Silix... Vanligaste är ändå att det bara slinker igenom utan vare sig tullavgift eller kvittokontroll (ta i trä). Köpt ca 10 replikor och hyfsat stora mängder delar och accessoarer från utanför EU och endast en gång har jag fått kvittoförfrågan. Det handlade då tur nog om en låda (rum för 15) som var deklarerad för halva värdet. Lyckades tala mig ur det, men fick givetvis betala tullavgiften...

ramviksrille

Active Member
6/1/12
435
0
0
Jag hade en riktigt trist period då jag köpte digitalboxar i kartong om 5 o 10 st. Då stoppade dom allt större än ett kuvert till min adress och nöjde sig inte med mindre än kopia av betalning till avsändaren för att kunna räkna på sina 25%. Nästan alla dessa som fastnade kom med dhl och fedex. Jag photoshoppade lite men insåg att urkundsförfalskning säkert blir dyrare.

Jag började skicka bara china post registrerad airmail och liknande men det fortsatte nästan som att jag var svartlistad och slutade inte förrän jag bytte leveransadress. Sen bytte jag tillbaka igen och slutade beställa i större lådor och då har det varit lugnt. :)

ogladio

Known Member
8/7/11
168
26
28
Haha, jag har också funderat över svartlistning! Kan tullen sitta med nåt sånt..?

Mjam77

Getting To Know The Place
27/2/12
35
0
0
Hej alla.
En Svensk till här, Skåning till på köpet.

hado67

I'm Pretty Popular
4/7/11
1,748
2
38
Ni svenskar som sålt klockor utomlands här på :cheers:, vilket "frakt" sätt har ni använt?

ramviksrille

Active Member
6/1/12
435
0
0
Ok. Postens antar jag. Funderar på att lägga ut en Rolex Milgauss med vit urtavla.
Ja posten.

Är den dyrare så kanske du ska ta kort på paketet med numret på också. Det ökar trovärdigheten om köparen skulle råka vara ett pucko och strula efteråt. Jag brukar även filma när jag packar emellanåt, Kanske jag är paranoid men det känns tryggt iaf.
:popcorn:

Lycka till.

Popklister

Active Member
Certified
2/10/11
253
29
28
Fixen tipsade om Wiz och har mitt första projekt på väg dit inom kort, längtar!