• The finalists in the Mod OTY have been chosen, please go vote in the finals: MOD OTY Link
  • It's our birthday and YOU get the gifts! Eight giveaways including six watches that you can enter for free! RWI Birthday Free Gifts Link

• Tired of adverts on RWI? - Subscribe by clicking HERE and PMing Trailboss for instructions and they will magically go away!

SWEDEN

thepandapro

Do not accept unsolicited offers
23/8/13
8
0
0
Sådär ja, första replikan köpt i Turkiet. Det blev en Hublot big bang (Tuiga 1909 limited edition). Antagligen en A21J men är hittills stört nöjd med den. Det är en quartz, och jag antar att det är en japansk tillverkad "movement"
Visst det är ingen V6 men enligt min åsikt så duger den väl och plus där till. Det visade sig att min farbror även hade några stycken. Så utav honom fick jag en orange hublot bigbang, 2 olika Armani och 1 burberry klocka. Helt ok kvalitet där också, bild kommer upp :)
Är ny inom detta, men tycker redan att det har blivit en riktigt kul grej, och det kommer att bli kul att fortsätta lära sig en massa nytt från detta forum.

Yes som tidigare sagt så kommer det uppp lite dåliga bilder på klockan som jag köpt i Turkiet. Hittills har jag inte stött på några problem och chronographen funkar som den ska! (y)
Letar just nu efter en fin "display"/låda till den när man inte använder den. Men såg att dem flesta bra och fina lådorna ligger runt samma pris som klockorna.

trksh-bzr

Mythical Poster
Advisor
25/9/09
9,057
16
38
der finns masser lådar på ebay! specielt om inte de får våra branded.....

thepandapro

Do not accept unsolicited offers
23/8/13
8
0
0
tullen är vel inget problem om du köper inom EU

Jo det är sant, men jag kollade på den amerikanska ebay... Finns inte så mycket på den svenska ebay/tradera. Jag ska ta en titt på den tyska.

trksh-bzr

Mythical Poster
Advisor
25/9/09
9,057
16
38
den danske ebay visar alle EU lande.

Pröva engång at kolla på ebay.com om inte der är nogon som skikar från EU

apah

Getting To Know The Place
28/7/13
23
0
0
nogra TD's tror at de er en bra ide att skika me klockan inde i en leksak....det tror jag inte jag vil forsöka...de blir ligesom bevidst smugling.(hvad fan heter bevidst på svensk)

Jag har själdent hört om tull problemer i sverige, enten de gällar luftpost eller ems, men chav har rett att tullen generelt i månge lande är mer opmärksomme på varor som skikas me EMS, som de måsta ofte våra mer värde i en sån pakke.

aner ikke om i forstår mit barns svensk :) bare sig om det er bedre hvis jeg bare skriver på dansk :)
Ställer mig i led med nimnul; det er i orden!

Fortsätt dock gärna med den svenska varianten... Behöver mer träning så man inte känner sig som David Batra & Johan Glans i Danske Mads klippet (http://youtu.be/hMlC_0086lA) :)

apah

Getting To Know The Place
28/7/13
23
0
0
Lustigt nog så föredrar jag att hålla det under radarn så jag ber oftast om airmail framför DHL/UPS/FedEx, har fått hem klockor med alla och lyckats undvika tull.

Oftast så vet TD's vad som fungerar bäst till det landet dom ska skicka.
Låter klokt Chavezzito. Det är väl lite otåligheten med de extra 1-2 veckorna på air mail som tar emot, även om man haft tålamod och undersökt i många veckor (/månader) innan beställning lagts så känns sista sträckan extra lång :) Nåväl, väl värt att spara tid och pengar på att det istället fastnar så ska följa ditt råd härefter!

trksh-bzr

Mythical Poster
Advisor
25/9/09
9,057
16
38
Ställer mig i led med nimnul; det er i orden!

Fortsätt dock gärna med den svenska varianten... Behöver mer träning så man inte känner sig som David Batra & Johan Glans i Danske Mads klippet (http://youtu.be/hMlC_0086lA) :)

OMG, that clip is hilarious :lol1:

Jeg har altid tyckat skit mycket om Johan Glans, även om glans betyr kuk huved på dansk... :)

Chavezzito

Active Member
24/1/12
265
5
18
Låter klokt Chavezzito. Det är väl lite otåligheten med de extra 1-2 veckorna på air mail som tar emot, även om man haft tålamod och undersökt i många veckor (/månader) innan beställning lagts så känns sista sträckan extra lång :) Nåväl, väl värt att spara tid och pengar på att det istället fastnar så ska följa ditt råd härefter!

Yup...väntan är förjävlig men man vänjer sig. Jag glömmer ibland att jag har en klocka på väg in :D

Chavezzito

Active Member
24/1/12
265
5
18
nogra TD's tror at de er en bra ide att skika me klockan inde i en leksak....det tror jag inte jag vil forsöka...de blir ligesom bevidst smugling.(hvad fan heter bevidst på svensk)

Jag har själdent hört om tull problemer i sverige, enten de gällar luftpost eller ems, men chav har rett att tullen generelt i månge lande är mer opmärksomme på varor som skikas me EMS, som de måsta ofte våra mer värde i en sån pakke.

aner ikke om i forstår mit barns svensk :) bare sig om det er bedre hvis jeg bare skriver på dansk :)

Läser bara hälften av det du skriver och då förstår jag dig bra...lite som i träffen, förstod bara hälften av vad du sa...men det hade nog med alla öl att göra :D

Tjata lite på Emil...dags för en ny träff, snart ett år sen förra :eek:

rillesnille

Banned member, the goat does not approve
Banned
15/1/12
78
0
0
Tjabba! jag har köpt en BPSD och funtar nu på om man ska köpa TC dial+hands. Det som tar emot är det stora frågetecknet VAR jag ska byta dessa? Vet någon en urmakare som tar hand om reps i stockholmsområdet?

Mvh

Rikard

fixen

Renowned Member
3/4/11
603
12
0
Tjabba! jag har köpt en BPSD och funtar nu på om man ska köpa TC dial+hands. Det som tar emot är det stora frågetecknet VAR jag ska byta dessa? Vet någon en urmakare som tar hand om reps i stockholmsområdet?

Mvh

Rikard

Sorry, verkar inte vara någon i Stockholm som fixar reps :(

trksh-bzr

Mythical Poster
Advisor
25/9/09
9,057
16
38
Läser bara hälften av det du skriver och då förstår jag dig bra...lite som i träffen, förstod bara hälften av vad du sa...men det hade nog med alla öl att göra :D

Tjata lite på Emil...dags för en ny träff, snart ett år sen förra :eek:

helt klart dags för ett träff! :)

KarakDrazh

Active Member
2/12/12
286
1
18
Finns en urmakare vid fridhemsplan som enligt forumet ska fixa reps. Skickade dit farsan med hans B&R02 då hans 2824 verk strulade. Urmakare lagade den för runt 200:-. När jag sedan gick dit med min rolex sub så ville han ha 1750:- för att fixa verket.. Så no go.

Vid blåa konsert huset vid hötorget finns en klockbutik som heter något med time. Ägaren (tror jag att han är) var väldigt rep vänlig och tog sig an min Ap ro 15300 och skickade till sin urmakare. Dock var detta under semestern och urmakare var ledig så det slutade med att klockan kom tillbaks efter 7 veckor då urmakare än inte ska ha fått tag på reservdelar till det urverket (eta 2824), kostade endast tid och inga pengar. 2 alternativ som folk kan prova med iaf.

BÃ¥da i Stockholm dock.

hado67

I'm Pretty Popular
4/7/11
1,748
2
38
Finns en urmakare vid fridhemsplan som enligt forumet ska fixa reps. Skickade dit farsan med hans B&R02 då hans 2824 verk strulade. Urmakare lagade den för runt 200:-. När jag sedan gick dit med min rolex sub så ville han ha 1750:- för att fixa verket.. Så no go.

Vid blåa konsert huset vid hötorget finns en klockbutik som heter något med time. Ägaren (tror jag att han är) var väldigt rep vänlig och tog sig an min Ap ro 15300 och skickade till sin urmakare. Dock var detta under semestern och urmakare var ledig så det slutade med att klockan kom tillbaks efter 7 veckor då urmakare än inte ska ha fått tag på reservdelar till det urverket (eta 2824), kostade endast tid och inga pengar. 2 alternativ som folk kan prova med iaf.

BÃ¥da i Stockholm dock.

Lämnade in min Pam 188H där. Den var död, han fixade den för 300;-. Helt ok. en tyvärr repade han baksidan av klockan, men, men. Han har inga problem med att fixa reps. Fråga om pris innan bara, för säkerhets skull. Vid Fridhemsplan alltså!

hado67

I'm Pretty Popular
4/7/11
1,748
2
38
Måste bara berätta...... apropå leveranstid. Beställde en Panerai 113 från Sead (Supermirrors). Tog 4 dagar med EMS från postat i Kina till mig i Sverige. Och då var det helg emellan....... Helt otroligt!! Rekomenderas starkt! Andra gången jag använde mig av honom. :cheers:

ramviksrille

Active Member
6/1/12
435
0
0
Apropå Sead (Supermirrors) och andra handlare.

Andra gången jag köpte av sead fastnade datumhjulet och sekundvisaren på en billigare omega jag inkluderat i den beställningen. Jag påtalade det direkt. Han gick med på att skicka ett nytt urverk. Efter tre och en halv månad och flera påtryckningar från mig och staff skickade han till slut ett urverk som jag direkt när jag såg det hade fel datumhjul. Jag gav upp.

Då hade han flera gånger hävdat att just det var orsaken till varför det drog ut på tiden. Det var ett asian 21j som vid tillfället kostade runt $25 på ebay och som ren princip tyckte jag att han skulle stå för det. Handlar han dessutom på marknaden i kina kostar den ännu mindre.

Som jämförelse kan jag nämna watcheden där två av de omegor jag köpt haft problem med spännen/armband. Ett pm till dom med en video på felet och en vecka senare hade jag nya spännen i brevlådan. Inget förhalande alls. Men enligt rådande watchedenstämning är inte alla överens med mig. :cheer:

Den enda handlarn jag alltid varit nöjd med är Watchinternational. Efter kanske 10 klockor och armband från dom har bara en krånglat. En Rolex gmt där visarna fastnade ett par gånger första dagarna. Det gick dock till sig. Kanske dom nötte ner sig?

Rochest som är en av dom på Watchinternational jag mejlade ett par gånger med angående problemet skrev följande när jag tyckte den fungerade bra igen: OK, if any problem, please let me know.

Den meningen i sig uttrycker ett så stort förråd av empati och kunskap i engelska språket i dessa kretsar att jag blev riktigt rörd :rofl:

Sista beställningen jag gjorde va på en quartz tag link från reg/Narikaa. Vad kan gå fel? Batteri och eu baserad handlare, Vad kan gå fel? :thumbsup:

Jo, Han hade tejpat hårt med packtejp runt klockan massor av varv och inte skruvat ner kronan först med följden att den satt sig snett och haft sönder en av de översta gängorna i kronan.
:beatahorse:
Efter några mejl gick han med på £10 i rabatt på nästa klocka. Lite kass kan jag tycka eftersom den var så från start men bättre än inget. Nu har jag haft isär, filat gängor och letat ny tub/krona men gett upp skiten och lagt den i en av lådorna med reservdelar tills ny energi infinner sig. Den blev inte snygg när kronan sitter snett och minsta fukt tar sig in.

Sen Silix.. Jag minns den första klockan jag köpte av Silix, En 46mm soh för runt $250 den kom med löst urverk och stora sekundvisaren kanske två sekunder fel från 12. På min fråga om vad hon rekommenderade att jag skulle göra så var det snabba svaret: "take the watch to watch repairer to fix it"

Så ena handlarn ger snabba vänliga svar med förslag på lösningar och den andra vill inte ens andas att hon har något garantiåtagande eller kvalitetskontroll.
:raji:

Japp. Då är skitstormen över :cheer:

Min tanke med detta inlägg var att ge lite info om några av de olika handlare jag har erfarenhet av och få de nya att förstå att skit händer men oftast löser det sig. Alla klantar sig mer eller mindre och jag inser att alla med några reps har liknande historier.

Nu ska jag ta en kaffe och se om baksmällan och förkylningen kan lämna mig ifred.
cappuccino-1.jpg

ramviksrille

Active Member
6/1/12
435
0
0
För att lätta upp stämningen lite följer här lite info från min senaste Turkietresa.
Jag letade Breitling. De kanske 15 "butiker" jag var inne i kunde inte ens prestera en quartz avenger direkt över disk. Alla breitlings jag visade dom, Sosf, soh, b01, so44, so42 sa dom att dom hade och ledde mig till något av skiten på bilderna längst ner i posten.

När dom förstod att jag var en sån där konstig en som inte ville ha en tourbillion utan verkligen var ute efter en som dom sa "old watch" så satte cirkusen igång. Efter kanske 10 koppar turkiskt te, någon flaska dricka och eskort till närbelägna byars klockaffärer som ingick i familjeimperiet så hade högsta instans lyckats lokalisera en sosf med svart urtavla som jag faktiskt ursprungligen har tänkt köpa.

Jag fick se och känna på urverket utan gnäll. Jag kostaterade snabbt att det förmodligen va en sån som man kan få här för runt $150. Saffirglas, asian 21j, B stämplar på rätt ställen och hyfsat ss band.

När mitt sista bud låg strax under $200 för sosf och några plastklockor till ungarna var jag tvungen att gå därifrån för att han var så upprörd. Efter hundra meter kom en av dom springande efter mig och sa att dom skulle ta mitt sista bud. Då hade jag prutat ungefär 50% och fick ge mig. Lite lurad men ändå lite nöjd på något sätt. Belöningen hade tillfredsställt ocdn för tillfället.

Som jag tolkar det efter andras reviews så är det störst chans att få en ok Rolex för den säljer såklart bäst. Omega kändes som att den låg på andra plats även om det fanns drivor av fantasiklockor bland omegorna.

Jag drar således samma slutsats som alla andra. Köp på forumen.