• The finalists in the Mod OTY have been chosen, please go vote in the finals: MOD OTY Link
  • It's our birthday and YOU get the gifts! Eight giveaways including six watches that you can enter for free! RWI Birthday Free Gifts Link

• Tired of adverts on RWI? - Subscribe by clicking HERE and PMing Trailboss for instructions and they will magically go away!

SWEDEN

Zolach

Getting To Know The Place
14/5/13
25
0
0
Ni har säkert rätt, hade ingen aning om hur läget med svenska tullen var, så tog det säkra före det osäkra. Har ni köpt direkt från kina?

ramviksrille

Active Member
6/1/12
435
0
0
Hittills ingen klocka som fastnat. Runt 25 st över tre år. Däremot en massa annat, större saker som surfplattor och digitalboxar har en tendens att hamna under luppen.

Poker

Active Member
16/3/12
366
0
16
Ja, det verkar som storleken på paketet är en avgörande faktor på vad som kollas av tullen. Jag har köpt ganska mycket saker (bl.a. klockor) från Priceangels i Kina och den enda gången ett paket blivit öppnat av tullen var när det var ett relativt skrymmande paket.

jiddy

Renowned Member
15/4/10
983
1
18
HÃ¥ller med till viss del, har en bekant som blivit av med en IWC i svensk tull som kom Kina->Sverige.
Engelska tullen/posten är känd för att vara totalt överlastad och därför skickas framförallt klockor som ska till Italien, Frankrike, Tyskland, Schweiz via England för att väcka mindre uppmärksamhet då det inom EU inte har någon inre tull.

Schweiz har lite udda regler som tydligen säger att man får äga 1 st replika (fråga inte varför...) och tydligen har Angus lite special arrangemang för just Schweiz.

Men åter till ämnet, generellt så har Sverige inget problem i tullen, men som jag personligen resonerar så orkar jag inte med eventuellt tull strul efter att ha ägnat en massa tid på att jaga den "perfekta" reppen och stirrat på QC foton och väntat i veckor på leverans.

Dock skulle jag ta direkt frakt på klockor för 2-300usd men knappast 5-700usd.

Hoppas posten kan lugna några nerver :)

/J

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

trksh-bzr

Mythical Poster
Advisor
25/9/09
9,057
16
38
Man kan inte vära rädd i kraft säsonen!
Helan går...!!!!

Bra post jiddmeister :)

Sent from my iBall using Tupperware

jiddy

Renowned Member
15/4/10
983
1
18
Haha!

Trk=epic win!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Zolach

14/5/13
25
0
0
Tack för svar och engagemang grabbar!

Hade beställt Hubloten jag länkade till ovan, samt en box och en service på klockan så totalen hamnade väl på ca 700 usd. Det vägde in lite i att jag ville ta det säkra före det osäkra.
Den låg i brittisk tull i över 2 veckor innan min dealer betalade de avgifter som krävdes (blev lite skitnödig ett tag) men spårade via parcelforce imorse och där stod att den nu är skickad till Sverige så nu håller jag tummarna.

Ha en bra dag!

trksh-bzr

Mythical Poster
Advisor
25/9/09
9,057
16
38
Du får poste fotos innan vi tror deg :hehehe:

Sent from my iBall using Tupperware

Zolach

14/5/13
25
0
0
Kan jag göra det direkt från iPhone? Hur gör jag isf?

ramviksrille

Active Member
6/1/12
435
0
0
Skaffa photobucket appen ladda upp bilden där, kopiera "forum" bild länken i appen och klistra in den i tapatalk :)

Zolach

14/5/13
25
0
0
Så här ser den ut. Dåligt ljus och foto taget med Iphone. Bilderna gör den ej rättvisa. Jäklar vad snygg den är irl!

Popklister

Active Member
Certified
2/10/11
253
29
28
Så här ser den ut. Dåligt ljus och foto taget med Iphone. Bilderna gör den ej rättvisa. Jäklar vad snygg den är irl!

Riktigt trevlig faktiskt:)

Men jag har aldrig hört om någon som beställt med service från TD känns svårt att kontrollera att det faktiskt gjorts?

Otroligt obehagligt att skriva på svenska särskilt klocktermer!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

ramviksrille

Active Member
6/1/12
435
0
0
På de svenska klockforumen som finns kan man träna svenska klocktermer ;)

Inte för att dom vill ha oss där men dom är kul på sitt sätt.

hado67

I'm Pretty Popular
4/7/11
1,748
2
38
Nån som har koll på om det går att hitta schyssta kopior i Turkiet? Förstår att det kanske inte finns super repsen, men kanske nåt som är prisvärt. Drar till Side i slutet på augusti. Var där förra året, men hade inte tid att kolla vad som fanns.
:RWI:

ramviksrille

Active Member
6/1/12
435
0
0
Nån som har koll på om det går att hitta schyssta kopior i Turkiet? Förstår att det kanske inte finns super repsen, men kanske nåt som är prisvärt. Drar till Side i slutet på augusti. Var där förra året, men hade inte tid att kolla vad som fanns.
:RWI:
Jag ska dit i början av september och bland annat en tråd på rwg har övertygat mig om att det finns kvalitet att förhandla om där till rätt bra priser. På denna sida finns lite självklara tips om hur det fungerar.

Det är det gamla vanliga ungefär. Om man vill ha något annat än det billiga skräpet som ligger framme så måste man få dom att förstå att man är villig att spendera och kan sin sak så dom tycker det är värt ansträngningen att plocka fram de fina sakerna. Jag har dock inte hittat något specifikt om just Side eller Antalya (dit jag ska ligger mittemellan).

En på rwg påstår att att han bland annat fick en milgaus med 2824 för $100 och att han såg hela lådor i affären med kvalitet reps :thumbsup: men detta va i Marmaris.

Hittar du nåt i Side med omnejd kan du ju meddela koordinater eller dylikt :D

Lycka till!

hado67

I'm Pretty Popular
4/7/11
1,748
2
38
Jag ska dit i början av september och bland annat en tråd på rwg har övertygat mig om att det finns kvalitet att förhandla om där till rätt bra priser. På denna sida finns lite självklara tips om hur det fungerar.

Det är det gamla vanliga ungefär. Om man vill ha något annat än det billiga skräpet som ligger framme så måste man få dom att förstå att man är villig att spendera och kan sin sak så dom tycker det är värt ansträngningen att plocka fram de fina sakerna. Jag har dock inte hittat något specifikt om just Side eller Antalya (dit jag ska ligger mittemellan).

En på rwg påstår att att han bland annat fick en milgaus med 2824 för $100 och att han såg hela lådor i affären med kvalitet reps :thumbsup: men detta va i Marmaris.

Hittar du nåt i Side med omnejd kan du ju meddela koordinater eller dylikt :D

Lycka till!

Låter inte helt hopplöst då! Lite "klockjakt" på kvällen får frugan stå ut med :D: