• Tired of adverts on RWI? - Subscribe by clicking HERE and PMing Trailboss for instructions and they will magically go away!

SWEDEN

spokyboy

You're Saying I Can Sell?
28/5/10
34
0
0
Dlot tack för tipset (varningen). Har du provat någon annan urmakare? Vad är tipset försöka hitta någon som inte tillhöre någon "kedja"?
 

Lorentzo

Active Member
4/5/10
356
0
0
Någon som vet en urmakare i Stockholmstrakten som inte tar 350 spänn för att trycktesta en klocka? Har sett priser mellan 350-600 kr. Är avundsjuk på de andra på forumet från usa som alltid tjatar om att man ska "have it tested for 15-20 $"
 

spokyboy

You're Saying I Can Sell?
28/5/10
34
0
0
Någon som provat att snacka med stjärnurmakarna (kedjan)?
Bra eller anus?
 

Lorentzo

Active Member
4/5/10
356
0
0
Någon som provat att snacka med stjärnurmakarna (kedjan)?
Bra eller anus?

Tvivlar starkt på att någon av dem tar hand om kopior.
Jag har varit i kontakt med två butiker och de har en ganska otrevlig attityd. De ville ha över 200 kr för att sätta in en ny krona på en nonameklocka, sade med snorkig ton att "släng den och köp en ny".

Frågade även på uropenn och de har ingen möjlighet att jobba med klockor i butik utan måste skicka iväg dem så fort det inte är något enkelt som att byta batteri eller korta av ett armband.
 

spokyboy

You're Saying I Can Sell?
28/5/10
34
0
0
har börjat dyka upp lite småbutiker med urmakare på söder. skall testa lyckan senare i veckan. Återkommer med updates!
 

xv59119

Horology Curious
23/12/09
17
0
0
Tja!

Ytterliggare en Stockholmare :proud: här. Har tassat på detta forum ett tag. Jag vet att det har funnits/finns en klockreparatör i Västertorp (söderförort) som på sin hemsida talar om att han gärna servar och reparerar reps, kommer dock inte ihåg hans webadress, ska försöka hitta den .... postar när jag hittat den.
 

spokyboy

You're Saying I Can Sell?
28/5/10
34
0
0
Cool. Hojta till när du har url:en.

ps. har ännu inte hunnit undersöka urmakarna på söder
 

xv59119

Horology Curious
23/12/09
17
0
0
Äntligen hittade jag denna butik!!

1. Jag har inte prövat och vet inget om deras priser eller kunskap.
2. Det vore skitcoolt om ngn vågade testa och meddela på detta forum om han är bra.

Ligger i Västberga(Stockholm) mitt i mot den stora OKQ8 macken.

www.urmakeri-smycken.se/index.html

Är han bra så kommer jag att lämna in mina klockor där för Reg& service.

Glad sommar
 

Lorentzo

Active Member
4/5/10
356
0
0
Har mailat och frågat lite om vilka arbeten de kan göra och vad det kostar att serva eller byta ett urverk, men har inte fått svar på flera dagar. Någon som varit i kontakt med den urmakare som nämns i ovanstående inlägg?
 

Omega3

Looking Around
30/3/11
3
0
0
Hej,

Har hängt här på forumet något år, men inte fått arslet ur vagnen att varken beställa eller skriva förän nu. Nu har jag i alla fallen PAM 288K påväg från Puretimewatch. Så jag kände att det var lika bra att skriva ett par rader också. Bor i Stockholm.

Är det någon som har haft problem med tullen när ni har beställt?
 

ogladio

Known Member
8/7/11
168
26
28
Tjenare allihopa,

Är relativt ny på forumet och börjar med hjälp av tapatalk få bättre koll på vad som försigår här. Är även jag på jakt efter kunnig urmakare för att spara in förskräckelsen att skicka bäbisar till t.ex Domi i Tyskland. Bor väldigt nära Västberga-killen nämnd ovan, så kommer kliva in och testa honom för att se om han verkar kunna hålla sig från att demolera ett Cortebert 616-urverk. Tacksam om någon annan postar erfarenheter innan :)

Omega3 - själv aldrig haft problem med tullen, har dock endast handlat av medlemmar på de olika repforumen (USA/eu) samt TD's som skickat via England.
 

xv59119

Horology Curious
23/12/09
17
0
0
Har tagit in ca 15 replicor från olika säljare i kina. Inga problem.
Peppar peppar ta i trä......

Hoppas att jag aldrig behöver få den erfarenheten att bli av med en klocka i tullen, det hade varit surt.
 

Omega3

Looking Around
30/3/11
3
0
0
Den kom fram idag, inga problem med tullen. Från beställning till leverans tog det 8 dagar, vilket känns klart godkänt med tanke på vilka historier man läst om EMS.
 

xv59119

Horology Curious
23/12/09
17
0
0
Gratulerar till ditt (1 ?) köp, kanske får man se bilder i en annan tråd ?
 

oleaiz

Active Member
26/9/10
310
3
18
Har varit och pratade med den urmakare (www.urmakeri-smycken.se/index). Han har ingen emot att fixa replikor, serva osv. Den ända problem att hans prislap: han ville 1200 kr för att serva SwissETA 2824-2. Jag tror att Domi med alla fraktkostnader ej dyrare, men trygare variant.
 

xv59119

Horology Curious
23/12/09
17
0
0
@oleaiz

1200... det var en hake förstås. Pratade du med honom, för att känna efter om han var kompetent, utbildad urmakare ?
 

Omega3

Looking Around
30/3/11
3
0
0
Har varit och pratade med den urmakare (www.urmakeri-smycken.se/index). Han har ingen emot att fixa replikor, serva osv. Den ända problem att hans prislap: han ville 1200 kr för att serva SwissETA 2824-2. Jag tror att Domi med alla fraktkostnader ej dyrare, men trygare variant.

Det tror jag är ungefär vad du får räkna med i Sverige. När jag har servat mina äkta klockor (två st Omega Seamaster) har det gått på mellan 1200 kr och 2400 kr lite beroende på hur mycket som behövt fixas.
 

navik

Active Member
Supporter
Certified
13/8/11
229
50
28
Another Swede here! Skåning minsann! :)