• Tired of adverts on RWI? - Subscribe by clicking HERE and PMing Trailboss for instructions and they will magically go away!

First time EVER buying a Replica

Nashiey

Active Member
10/3/19
409
141
43
Sweden
So im very excited of buying my first replica watch. Im
the kind of person that likes to do my research and from
what I can gather Puretime seems to be a big Trusted dealer.

I pulled the trigger on an Omega Seamaster VSF v2.
Hopefully QCs should come any second.

Im also bit worried about customs since I live in EU. But Jennifer reassured me my country should be a problem.

We will see. Keep you guys posted :)
 
  • Like
Reactions: vinbaxter

BUZZ72

Horology Curious
20/3/19
8
2
0
Nice, also planning to order... As a matter of cutoms, which country do you live?
 

kryckan13

Renowned Member
25/6/17
519
302
63
Sweden
I’m in Sweden too. I have had about a dozen replicas sent to me without issues. Custom clearense take some time though, so be prepared to wait and don’t freak out. Just be patient.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Nashiey

Active Member
10/3/19
409
141
43
Sweden
I’m in Sweden too. I have had about a dozen replicas sent to me without issues. Custom clearense take some time though, so be prepared to wait and don’t freak out. Just be patient.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack som fan för dem betryggande orden! Skönt då är det bara att vänta ut allt. Det lär väl ta en månad eller så.
 

Tompa

Put Some Respect On My Name
Supporter
Certified
7/12/18
4,314
7,336
113
Sweden
Jag är oxå från Sverige. Köpt många klockor. Men bara en gång fastnat i tullen. Men då vela dom bara veta vilket värde det var på varorna i paketet så dom skulle veta vilken avgift man skulle betala. Så det brukar aldrig vara nå grångel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tompa

Put Some Respect On My Name
Supporter
Certified
7/12/18
4,314
7,336
113
Sweden
Ja runt en månad brukar det ta från det att du beställer tills att du får hem klockan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Nashiey

Active Member
10/3/19
409
141
43
Sweden
Ja runt en månad brukar det ta från det att du beställer tills att du får hem klockan


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Härligt med lite svensk input! Tack Tompa! Angav du riktiga värdet eller tog du i lite i underkant såklart?! Kommer den med Postnord då eller? Kommer behöva lämna en fullmakt till någon som hämtar upp klockan för jag är bortrest om en månad. Man vill ju gärna ha klockan och inte låta Puretime i det här fallet hålla på klockan :p
 

Tompa

Put Some Respect On My Name
Supporter
Certified
7/12/18
4,314
7,336
113
Sweden
Härligt med lite svensk input! Tack Tompa! Angav du riktiga värdet eller tog du i lite i underkant såklart?! Kommer den med Postnord då eller? Kommer behöva lämna en fullmakt till någon som hämtar upp klockan för jag är bortrest om en månad. Man vill ju gärna ha klockan och inte låta Puretime i det här fallet hålla på klockan :p

Ja precis jag skrev att det var en stållänk. Klockarmband. Värde 400kr :) skickade ett mail till dom bara(tullen) sen gick det 3-4dagar sen fick jag hem paketet. Ja precis postnord. Så du får hämta ut ditt paket på Ica eller närmasta ombud.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tompa

Put Some Respect On My Name
Supporter
Certified
7/12/18
4,314
7,336
113
Sweden
Och man får betala tullavgiften när man hämtar ut sitt paket. Runt 100-200kr beror lite på. Vet dock inte varför det skiljer i pris men det är alltid olika pris när jag har hämtat ut mina paket :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Nashiey

Active Member
10/3/19
409
141
43
Sweden
Och man får betala tullavgiften när man hämtar ut sitt paket. Runt 100-200kr beror lite på. Vet dock inte varför det skiljer i pris men det är alltid olika pris när jag har hämtat ut mina paket :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Snyggt! Jag lånar den där med stållänk! =)
Det kommer väl hem ett brev i brevlådan först från Postnord? Då mailade du Tullverket? Nu hoppas jag på inget av det men du får hjälpa till sen OM det blir aktuellt =)
 

kryckan13

Renowned Member
25/6/17
519
302
63
Sweden
TD:n brukar ange ett värde på 10-20 dollar. När paketet kommer till Sverige stoppas det av PostNord som skickar ett sms eller ett brev med försändelsens kollinummer och uppgift om hur mycket man ska betala samt hur betalningen går till.

PostNord tar ut en fast avgift på 75 spänn per försändelse + 25% moms på det deklarerade värdet. Vanligen landar det på runt en hundring som betalas på PostNords hemsida med kort eller Swish. Busenkelt egentligen.

Det viktiga är att inte få ett frispel när paketets spårningsstatus uppdateras till ”STOPPAT - försändelsen tullklareras. Det betyder INTE att tullen har konfiskerat försändelsen. Den är fortfarande hos PostNord. Ibland behöver PostNord en vecka på sig att processa paketet men det kan ta mycket längre också. Ett av mina paket med två klockorn i stannade in PostNords omsorg i drygt tre veckor innan det släpptes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
  • Like
Reactions: Nashiey

Nashiey

Active Member
10/3/19
409
141
43
Sweden
TD:n brukar ange ett värde på 10-20 dollar. När paketet kommer till Sverige stoppas det av PostNord som skickar ett sms eller ett brev med försändelsens kollinummer och uppgift om hur mycket man ska betala samt hur betalningen går till.

PostNord tar ut en fast avgift på 75 spänn per försändelse + 25% moms på det deklarerade värdet. Vanligen landar det på runt en hundring som betalas på PostNords hemsida med kort eller Swish. Busenkelt egentligen.

Det viktiga är att inte få ett frispel när paketets spårningsstatus uppdateras till ”STOPPAT - försändelsen tullklareras. Det betyder INTE att tullen har konfiskerat försändelsen. Den är fortfarande hos PostNord. Ibland behöver PostNord en vecka på sig att processa paketet men det kan ta mycket längre också. Ett av mina paket med två klockorn i stannade in PostNords omsorg i drygt tre veckor innan det släpptes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ni är ovärderliga! Tack! Jag har varit med om det tidigare när jag köpte saker från Wish. Jag får isåfall betala sen be personen som ska hämta ut paketet ta med mitt leg och fullmakt. OM det nu blir aktuellt :p QCs behöver komma först :p
 
Last edited:

Tompa

Put Some Respect On My Name
Supporter
Certified
7/12/18
4,314
7,336
113
Sweden
Snyggt! Jag lånar den där med stållänk! =)
Det kommer väl hem ett brev i brevlådan först från Postnord? Då mailade du Tullverket? Nu hoppas jag på inget av det men du får hjälpa till sen OM det blir aktuellt =)

Ja precis, du får hem ett brev. Så efter det är det bara kontakta dom(om du nu skulle råka ut för det,vilket inte är så troligt)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
  • Like
Reactions: Nashiey

Nashiey

Active Member
10/3/19
409
141
43
Sweden
Ja precis, du får hem ett brev. Så efter det är det bara kontakta dom(om du nu skulle råka ut för det,vilket inte är så troligt)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Super! Vilka TDs har ni vänt er till? Jag körde på Puretime. Dem verkade rätt bra och hyfsat snabba.
 

Tompa

Put Some Respect On My Name
Supporter
Certified
7/12/18
4,314
7,336
113
Sweden
Jag har bara kört med toro. (Tror jag köpt över 20 klockor av han nu) Tycker att han är super bra. Är det nå strul, typ att klockan är trasig lr nåt när man får den så hjälper han till att lösa problemen. Plus att han alltid är trevlig och hjälpsam och kommer med tips och idéer. Så jag har inte brytt mig om att köpa av någon annan. Ser jag en klocka från nån annan td som toro inte har så fixar han den om du vill ha den. Men så är det väl med alla. Gäller väl bara att bygga en relation med din td vem det nu är.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

puretime

Trusted Dealer
Trusted Dealer
16/3/06
13,951
4,590
113
So im very excited of buying my first replica watch. Im
the kind of person that likes to do my research and from
what I can gather Puretime seems to be a big Trusted dealer.

I pulled the trigger on an Omega Seamaster VSF v2.
Hopefully QCs should come any second.

Im also bit worried about customs since I live in EU. But Jennifer reassured me my country should be a problem.

We will see. Keep you guys posted :)

Thanks for your oder and choosing puretime. We will process your oder as soon as possible. Sweden should be safe to ship to according to our experiences :)
 
  • Like
Reactions: Nashiey

Nashiey

Active Member
10/3/19
409
141
43
Sweden
Jag har bara kört med toro. (Tror jag köpt över 20 klockor av han nu) Tycker att han är super bra. Är det nå strul, typ att klockan är trasig lr nåt när man får den så hjälper han till att lösa problemen. Plus att han alltid är trevlig och hjälpsam och kommer med tips och idéer. Så jag har inte brytt mig om att köpa av någon annan. Ser jag en klocka från nån annan td som toro inte har så fixar han den om du vill ha den. Men så är det väl med alla. Gäller väl bara att bygga en relation med din td vem det nu är.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det låter ju hur bra som helst! Verkar vara rätt skillade och vettiga människor både här och dem flesta TDs. Jag tog Puretime för dem svarade snabbast och verkar vara störst, ville ha ett safecard till första inköpet. Men det kan tänkas ändras framöver. Vi får se hur dem sköter sig. Är på jakt till en Day Date II till tjejen lite längre fram.

Har du köpt en Replika Seamaster 300M? Nämligen den jag köpt. Undrar lite över kvalite och hållbarhet.
 

Nashiey

Active Member
10/3/19
409
141
43
Sweden
Thanks for your oder and choosing puretime. We will process your oder as soon as possible. Sweden should be safe to ship to according to our experiences :)

Well Hello! Thats good to hear! Thank you and talk to you later :)